
zaterdag, maart 11, 2006
Veel kijkers voor Henri Cartier-Bresson
226.000 mensen keken vorige week zondag (N1, 19:00) naar Close-up: Henri Cartier-Bresson, een prachtige documentaire over de Franse fotograaf. Dat is toch helemaal niet zo slecht, zeker niet voor een tijdstip waarop veel mensen waarschijnlijk liever met z'n allen rond de tafel zitten, dan voor de buis. Waarom moet in zo'n programma nu ook alweer gesneden worden?
Bron: VARA.
(De herhaling donderdagmiddag scoorde nog eens 151.000 kijkers.)
Bron: VARA.
(De herhaling donderdagmiddag scoorde nog eens 151.000 kijkers.)
Franse fotografen protesteren tegen inperking auteursrecht
Een aantal grote namen in de fotografie, van William Klein tot Yann Arthus-Bertrand, roepen de Franse president op om een wetsvoorstel in te trekken, dat de auteursrechten van kunstenaars en architecten inperkt.
Het wetsvoorstel verruimt het citaatrecht van de gedrukte en audiovisuele media als ook internet, en ligt op dit moment ter behandeling bij het parlement.
De fotografen stellen dat de voorgestelde wetswijziging een grote inkomstenderving voor hen betekent, en zijn van mening dat de kwestie onderling geregeld moet worden in contracten tussen uitgevers en auteursrechtenorganisaties.
De open brief aan president Chirac is ondertekend door Yann Arthus-Bertrand, Jane Evelyn Atwood, Raymond Depardon, Marc Garanger, William Klein, Sarah Moon, Marc Riboud en Sabine Weiss.
Ook de Franse journalistenvakbond heeft al tegen de voorgenomen wetswijziging geprotesteerd.
Het wetsvoorstel verruimt het citaatrecht van de gedrukte en audiovisuele media als ook internet, en ligt op dit moment ter behandeling bij het parlement.
De fotografen stellen dat de voorgestelde wetswijziging een grote inkomstenderving voor hen betekent, en zijn van mening dat de kwestie onderling geregeld moet worden in contracten tussen uitgevers en auteursrechtenorganisaties.
De open brief aan president Chirac is ondertekend door Yann Arthus-Bertrand, Jane Evelyn Atwood, Raymond Depardon, Marc Garanger, William Klein, Sarah Moon, Marc Riboud en Sabine Weiss.
Ook de Franse journalistenvakbond heeft al tegen de voorgenomen wetswijziging geprotesteerd.
vrijdag, maart 10, 2006
Opening expositie Zilveren Camera 2005
Zaterdag 18 maart om 14.00 verricht de burgemeester van Haarlem Mr. J. Pop de opening van de tentoonstelling van winnende foto's uit de Zilveren Camera-wedstrijd.
De tentoonstelling is tot en met 9 april toegankelijk voor het publiek.
Locatie: Spaarnestad Photo Gallery, Groot Heiligland 47, Haarlem.
Openingstijden: di t/m zo van 13.00 – 17.00 uur
Overigens laadt burgemeester Pop de verdenking op zich dat hij in zijn hart veel liever persfotograaf zou zijn. Afgelopen weekeinde smokkelde hij zichzelf tussen de sportfotografen in IJsstadion Thialf maar na enige tijd werd hij door een suppoost verwijderd.
De tentoonstelling is tot en met 9 april toegankelijk voor het publiek.
Locatie: Spaarnestad Photo Gallery, Groot Heiligland 47, Haarlem.
Openingstijden: di t/m zo van 13.00 – 17.00 uur
Overigens laadt burgemeester Pop de verdenking op zich dat hij in zijn hart veel liever persfotograaf zou zijn. Afgelopen weekeinde smokkelde hij zichzelf tussen de sportfotografen in IJsstadion Thialf maar na enige tijd werd hij door een suppoost verwijderd.
Toscani geeft lezing bij Awards Days
Bij de World Press Photo Awards Days van dit jaar wordt de traditionele Sem Presser-lezing gegeven door Oliviero Toscani (vooral bekend van zijn reclamefoto's voor het kledngmerk Benetton). Zijn betoog heeft als titel 'There isn't photography and photography. There is just photography'.
(Toscani kennende zal hij weer vele heilige huisjes omver trappen. Ik kijk er nu al naar uit.)
Zaterdag 22 april, 15.00, Felix Meritis, Amsterdam.
Bron: Amsterdams Uit Buro.
Meer informatie over de Awards Days bij World Press Photo.
(Toscani kennende zal hij weer vele heilige huisjes omver trappen. Ik kijk er nu al naar uit.)
Zaterdag 22 april, 15.00, Felix Meritis, Amsterdam.
Bron: Amsterdams Uit Buro.
Meer informatie over de Awards Days bij World Press Photo.
woensdag, maart 08, 2006
Sotheby's veilt fotografie
Na de succesvolle veiling van fotografie uit de collectie van Eva Besnyö in 2005, zal Sotheby's Amsterdam op dinsdag 21 maart 2006 opnieuw een fotoveiling houden. De veiling omvat werken van zowel Nederlandse als internationale fotografen.
Er is een keuze aan internationale namen. Van Vanessa Beecroft (1969) wordt Performance ICA, Boston uit 1998 aangeboden, genummerd 1/3, 157,5 bij 123 cm (€12.000-15.000). Van Loretta Lux, aan wie op dit moment een tentoonstelling is gewijd in het Fotomuseum Den Haag, is The Red Ball uit 2000 (€3.0000-5.000). Andere bekende namen zijn Alexander Rodchenko (Column of Dynamo Sport Society, Members moving towards Red Square, 1935, €12.0000-15.000), Massimo Vitali (Ostia, 1997, €10.000-12.000), Sebastiào Salgado (Brazil, 1986 €4.000-6.000), Helmut Newton (Staand Naakt, €2.0000-3.000), Thomas Ruff (03h 36m / -35C, €1.000-1.500), Andres Serrano en Olafur Eliasson.
Rineke Dijkstra is vertegenwoordigd met twee portretten, Coney Island New York (€15.000-20.000) en Odessa (€ 12.000-15.0000). Anton Corbijn fotografeerde David Bowie in zwart wit, gesigneerd en gedateerd '80/'89 en genummerd 1 uit een serie van 10 (136 bij 90 cm, €6.000-8.000).
Beroemd en intrigerend is de foto Ajax van Paul Huf (1924-2002) uit 1967, met onder meer een piepjonge Johan Cruyff. De fresson fotoprint is gedateerd '67 en genummerd 9/10 (€1,500-2,000). Verder komen in de veiling werken aan bod van onder meer Eva Besnyö, Ed van der Elsken, Jaap Teding van Berkhout, Piet Zwart, Aart Klein, Paul Schuitema en Vincent Mentzel.
Kijkdagen: 17, 18 en 19 maart, dagelijks geopend van 10.00 tot 17.00 uur
Veiling: dinsdag 21 maart om 19.00 uur
Er is een keuze aan internationale namen. Van Vanessa Beecroft (1969) wordt Performance ICA, Boston uit 1998 aangeboden, genummerd 1/3, 157,5 bij 123 cm (€12.000-15.000). Van Loretta Lux, aan wie op dit moment een tentoonstelling is gewijd in het Fotomuseum Den Haag, is The Red Ball uit 2000 (€3.0000-5.000). Andere bekende namen zijn Alexander Rodchenko (Column of Dynamo Sport Society, Members moving towards Red Square, 1935, €12.0000-15.000), Massimo Vitali (Ostia, 1997, €10.000-12.000), Sebastiào Salgado (Brazil, 1986 €4.000-6.000), Helmut Newton (Staand Naakt, €2.0000-3.000), Thomas Ruff (03h 36m / -35C, €1.000-1.500), Andres Serrano en Olafur Eliasson.
Rineke Dijkstra is vertegenwoordigd met twee portretten, Coney Island New York (€15.000-20.000) en Odessa (€ 12.000-15.0000). Anton Corbijn fotografeerde David Bowie in zwart wit, gesigneerd en gedateerd '80/'89 en genummerd 1 uit een serie van 10 (136 bij 90 cm, €6.000-8.000).
Beroemd en intrigerend is de foto Ajax van Paul Huf (1924-2002) uit 1967, met onder meer een piepjonge Johan Cruyff. De fresson fotoprint is gedateerd '67 en genummerd 9/10 (€1,500-2,000). Verder komen in de veiling werken aan bod van onder meer Eva Besnyö, Ed van der Elsken, Jaap Teding van Berkhout, Piet Zwart, Aart Klein, Paul Schuitema en Vincent Mentzel.
Kijkdagen: 17, 18 en 19 maart, dagelijks geopend van 10.00 tot 17.00 uur
Veiling: dinsdag 21 maart om 19.00 uur
Gordon Parks dies at 93

Gordon Parks, who captured the struggles and triumphs of black America as a photographer for Life magazine and then became Hollywood's first major black director with "The Learning Tree" and the hit "Shaft," died Tuesday, a family member said. He was 93.
Parks, who also wrote fiction and was an accomplished composer, died in New York. He covered everything from fashion to politics to sports during his 20 years at Life, from 1948 to 1968.
But as a photographer, he was perhaps best known for his gritty photo essays on the grinding effects of poverty in the United States and abroad and on the spirit of the civil rights movement.
"Those special problems spawned by poverty and crime touched me more, and I dug into them with more enthusiasm," he said. "Working at them again revealed the superiority of the camera to explore the dilemmas they posed."
In 1961, his photographs in Life of a poor, ailing Brazilian boy named Flavio da Silva brought donations that saved the boy and purchased a new home for him and his family.

Flavio da Silva. foto Gordon Parks
Lees meer bij CNN.
maandag, maart 06, 2006
Fotojournalist Toby Morris neergeschoten in Irak
Zuma Press revealed this afternoon that its contract photographer Toby Morris was shot twice by snipers last week in Ramadi, Iraq, and received serious but non-life-threatening injuries. He was on patrol with Charlie Company, 1st Battalion of 506th Infantry Regiment, 101st Airborne Division (Air Assault).
He is currently in a Baghdad hospital awaiting transfer to the U.S. via Germany.
Morris, who was shot once in the leg and once in the ankle, said the sergeant of his unit jumped in the line of fire to protect him from sustaining further injury, according to Zuma. "Morris believes the sergeant was also wounded in the incident, but is unable to confirm his condition," the statement continued.
Morris has been in Iraq since January 2006. Ruaridh Stewart, ZUMA's picture desk manager, spoke with Morris after he was stabilized in a field hospital.
"Toby seemed obviously disappointed that his mission had to end this way, but sounded like his spirits were lifted by James Nachtwey, who stopped in to check on him," said Stewart, according to the statement.
"Toby was also determined to finish as much of his work as he could before leaving. I can't believe he had the energy to transmit photos from his hospital bed and discuss his feature on soldiers whose lives had been saved by their body armor," added Stewart.
Bron: Editor & Publisher.
Bekijk ook de foto's van Toby Morris uit Irak.
He is currently in a Baghdad hospital awaiting transfer to the U.S. via Germany.
Morris, who was shot once in the leg and once in the ankle, said the sergeant of his unit jumped in the line of fire to protect him from sustaining further injury, according to Zuma. "Morris believes the sergeant was also wounded in the incident, but is unable to confirm his condition," the statement continued.
Morris has been in Iraq since January 2006. Ruaridh Stewart, ZUMA's picture desk manager, spoke with Morris after he was stabilized in a field hospital.
"Toby seemed obviously disappointed that his mission had to end this way, but sounded like his spirits were lifted by James Nachtwey, who stopped in to check on him," said Stewart, according to the statement.
"Toby was also determined to finish as much of his work as he could before leaving. I can't believe he had the energy to transmit photos from his hospital bed and discuss his feature on soldiers whose lives had been saved by their body armor," added Stewart.
Bron: Editor & Publisher.
Bekijk ook de foto's van Toby Morris uit Irak.
The Last Revolutionaries
Revolutionary communism may be out of fashion in most places, but Nepal's Maoist rebels are bucking the trend. Tomas van Houtryve has been covering their struggle since moving to Nepal in 2004.
The conflict has spread across the country, with wide areas now completely under the control of the Maoists. From humble beginnings in 1996 the lightly armed group of guerrillas have been transformed into the People's Liberation Army, which now numbers between and 10 000 and 15 000.
Tomas' work on Nepal has just won an Award of Excellence at this year's Pictures of the Year contest.
Bekijk de foto's bij Panos Pictures.
The conflict has spread across the country, with wide areas now completely under the control of the Maoists. From humble beginnings in 1996 the lightly armed group of guerrillas have been transformed into the People's Liberation Army, which now numbers between and 10 000 and 15 000.
Tomas' work on Nepal has just won an Award of Excellence at this year's Pictures of the Year contest.
Bekijk de foto's bij Panos Pictures.
"Digitale foto’s middelmatig en zonder karakter"
Vandaag in het Vlaamse dagblad De Morgen stelt fotojournalist Tim Dirven dat de beeldkwaliteit van digitale foto’s meestal middelmatig en zonder karakter is: "Mijn voorkeur gaat naar analoge toestellen. Kijk naar bovenstaande foto. Die korrel en die kleurintensiteit krijg je niet met een digitaal toestel. De beeldkwaliteit van een digitale foto is meestal middelmatig en zonder veel karakter. Je verliest als fotograaf snel affiniteit met de gemaakte foto omdat het eindproduct iets ontastbaars is en verdwijnt van je scherm. Een negatief of print kun je voelen, omdraaien en bekijken."
(De website van Tim Dirven vindt u op www.timdirven.com maar deze opent langzaam, even geduld oefenen dus.)
Zijn collega Filip Claus weet nog een nadeel van digitale camera's: "Ze zijn zwaar en lomp. Ik heb er zojuist een in mijn gezicht gekregen. Dat komt aan."
Stephan Vanfleteren: "Het feit dat je bij analoge camera's geen zicht hebt op je beelden kan soms een voordeel zijn. Je bent minder snel geneigd naar huis te gaan, omdat je 'het beeld' misschien nog niet hebt."
Op dezelfde pagina in De Morgen een groot artikel over de flitsende comeback van het analoge fototoestel. De 35mm-camera's beleven een renaissance op de tweedehandsmarkt. Toestellen die voor kort rond de 1200 euro kostten, gaan in Japan inmiddels over de toonbank voor 2000 euro en meer. In Groot-Brittannië beginnen gespecialiseerde winkels 35-millimetercamera's al in te slaan om ze in de nabije toekomst voor aanzienlijke sommen te verkopen.

(De website van Tim Dirven vindt u op www.timdirven.com maar deze opent langzaam, even geduld oefenen dus.)
Zijn collega Filip Claus weet nog een nadeel van digitale camera's: "Ze zijn zwaar en lomp. Ik heb er zojuist een in mijn gezicht gekregen. Dat komt aan."
Stephan Vanfleteren: "Het feit dat je bij analoge camera's geen zicht hebt op je beelden kan soms een voordeel zijn. Je bent minder snel geneigd naar huis te gaan, omdat je 'het beeld' misschien nog niet hebt."
Op dezelfde pagina in De Morgen een groot artikel over de flitsende comeback van het analoge fototoestel. De 35mm-camera's beleven een renaissance op de tweedehandsmarkt. Toestellen die voor kort rond de 1200 euro kostten, gaan in Japan inmiddels over de toonbank voor 2000 euro en meer. In Groot-Brittannië beginnen gespecialiseerde winkels 35-millimetercamera's al in te slaan om ze in de nabije toekomst voor aanzienlijke sommen te verkopen.

zondag, maart 05, 2006
Fotograferen voor Dr. Mengele
For years afterward, photographer Wilhelm Brasse saw them in his dreams -- emaciated Jewish girls, herded naked in front of his camera at Auschwitz.
Eventually, his dreams stopped. But he never took pictures again.
"I didn't return to my profession, because those Jewish kids, and the naked Jewish girls, constantly flashed before my eyes," he said.
Lees meer over de nachtmerries van een Auschwitz-fotograaf bij CNN.
Eventually, his dreams stopped. But he never took pictures again.
"I didn't return to my profession, because those Jewish kids, and the naked Jewish girls, constantly flashed before my eyes," he said.
Lees meer over de nachtmerries van een Auschwitz-fotograaf bij CNN.
"Beautiful Suffering: Photography and the Traffic in Pain"
Over de tentoonstelling "Beautiful Suffering: Photography and the Traffic in Pain" verschijnt vandaag een artikel in de Times-Argus.
De tentoonstelling zelf is misschien wat uit de buurt (Williamsburg) maar het stuk is evengoed de moeite waard.
De tentoonstelling zelf is misschien wat uit de buurt (Williamsburg) maar het stuk is evengoed de moeite waard.